Ci, którzy pokochali grozę w dzieciństwie,
wiedzą jak cenny zyskali dar. Dlatego ruszamy z nowym cyklem, o wdzięcznej
nazwie „Małe potworki”. Dorosłemu
czytelnikowi łatwo jest wybrać w księgarni coś dla siebie, ale czy równie łatwo
jest mu wybrać lekturę dla swojego małego potworka?
W cyklu „Małe potworki” będziemy starali się pokazać pozycje, które będą
rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci i młodzieży. Wiadomo bowiem, że obcowanie
z literaturą uczy operowania abstrakcją, poszerza zasób słownictwa, wykształca
umiejętność skupiania uwagi, samodzielnego myślenia, otwartości na świat i
ludzi. Jednak pozycji dla dzieci i młodzieży literatura grozy często zostaje spychana
przez rodziców na margines, gdyż w ich mniemaniu, albo stanowi tylko element
rozrywkowy, ale jakieś zagrożenie wychowawcze.
A przecież literatura grozy, to
nie tylko forma rozrywki, to kulturalna metafora i zwierciadło społeczeństwa.
Pokazuje schematy, niedominujące wartości, które nie są obecne w mainstreamie i
nie chodzi o zombie, mumie itd. Chodzi o to, że ukazuje specyficzne potrzeby,
niedopuszczane wartości oraz niestandardowe problemy (np. śmierć Dziewczynki z Zapałkami, porzucenie Jasia i Małgosi przez rodziców). Nie
tylko pozwala na bezpieczne ich przeżycie oraz poznanie, ale co ważniejsze, pokazuje
jak sobie z nimi radzić.
Literatura grozy jest pobudzaniem
zachwytu, nienasycenia i zachłanności, które stanowią elementarne zasady
rozwoju i uczenia się. Lektura dla dzieci oraz młodzieży nie może być
ugrzeczniona, ale ma zmuszać do aktywności. Dlatego nie należy bać się tego, że
dziecko interesuje się tematyką grozy – to naturalny etap jego rozwoju. Dziecko
nie myśli kategoriami racjonalnymi, więc przetwarza bodźce i informacje zewnętrzne
na poziomie fantazjowania/wyobraźni: ucieleśnia lęk, nadaje mu znajomy kształt:
czarownica, potwór, smok, wampir wtedy łatwiej mu je pokonać, bo wygrywa z
czymś poniekąd „namacalym”.
Kontakt z książką to proces, uczy
komunikacji i rozumienia, jest propozycją do rozmowy, odczuwania pełnego
wachlarzu emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Odczuwanie lęku czy
strachu, tak poszukiwane przez młodszego czytelnika, pomagają mu przepracować problemy
charakterystyczne dla danego etapu rozwoju, przejścia procesu inicjacji w
dorosłość oraz zbudowania tożsamości przez indywidualizację. Trzeba przeżywać
strach i rozmawiać o nim, nie ma innej drogi do jego opanowania. Świat pełen
jest wszelakiego brudu, niesprawiedliwości, zła z którym dziecko prędzej czy
później się zetknie. Utwory dla dzieci i młodzieży powinny ukazywać koleje
losu, lęki, choroby, samotność, umieranie, ale i radość, szczęści, miłość, bo dualizm
jest podstawą istnienia człowieka.
To jasne, że za punkt honoru stawiamy
sobie rehabilitację elementów grozy w literaturze dla dzieci i młodzieży - odkrycie
oraz przedstawienie na nowo ich dobroczynnego wpływu (jak to w klasycznych
baśniach bywało). Jednak mimo naszych rekomendacji, przestrzegamy i zaznaczamy,
że prezentowane przez nas książki kierujemy w pierwszej kolejności do rodzica,
żeby zapoznał się on z historią, jej estetyką i sam ocenił, czy jego pociecha
jest gotowa na daną lekturę (możliwości interpretacyjnych oraz analitycznych). Podkreślamy
również, że czytanie to zabawa, gra z książką, z tekstem oraz obrazem, na którą
rodzic musi mieć czas - to forma spędzania wolnego czasu zarówno z młodszym,
jak i starszym dzieckiem.
W naszych prezentacjach książek skupimy
się na:
1. Wartościach
edukacyjnych.
2. Nasyceniu
koszmarkowatością (grozą).
3. Ocenie wymiaru estetycznego
dzieła.
4. Pomysłowością,
oryginalnością pomysłu.
5.
Dostosowaniem treści do wieku.
Zapraszamy więc na cykl poświęcony powieściom grozy dla dzieci i
młodzieży, bo wierzymy, że małe potworki lubią czytać :)
Cykl „Małe potworki” będzie
ukazywał się regularnie na łamach Okiem na Horror. Ma on jednak swoją
kontynuację w projekcie „Alicja w Krainie Koszmarków”, do którego odwiedzenia również zachęcamy.
* Wszystkie ilustracje pochodzą z fanpejdża „ Alicja w Krainie Koszmarków”,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz