środa, 16 września 2015

CYCKI, ŁAŃCUCHY I OBCIĘTE GŁOWY czyli KIEDYŚ TO BYŁY HORRORY.KONKURS! Zakończony.

CYCKI, ŁAŃCUCHY I OBCIĘTE GŁOWY czyli KIEDYŚ TO BYŁY HORRORY

Konkurs urodzinowy.




SŁOWEM WSTĘPU czyli (NIE) MOJA PODRÓŻ SENTYMENTALNA

Nie mam wielkiego sentymentu do okładek przeczytanych przez ze mnie horrorów. Wiem jednak, że wielu czytelników bloga taki sentyment jak najbardziej czuje. Z pewnością tym osobom będzie dużo łatwiej rozwiązać to zadanie. Poniżej znajdziecie krótkie, kilku zdaniowe opisy okładek piętnastu książek grozy: polskich i zagranicznych, starych i nowych. Pewnie jedne zagadki będą oczywiste, inne bardzo trudne. Powodzenia!


1.CYCKI i ŁAŃCUCHY czyli CO LUBIĄ DWUNASTOLATKI

Okładka pierwszego horroru jaki kupiłem (kupiłem, nie przeczytałem) to esencja nasyconego erotyzmem kiczu. Gdy tylko zobaczyłem ją w księgarni, zapałałem szczerą miłością dwunastolatka o sprecyzowanych już zainteresowaniach. Widać na niej dwie postaci. Pierwszą z nich jest kat, w czerwonym odzieniu. Cały zamaskowany, w kapturze pozostawiono jedynie otwory na oczy. Oprawca ściska w ręku łańcuchy, które oplatają drugą postać: kobietę z białymi włosami. Jedynym jej „odzieniem” są wspomniane już łańcuchy. Okowów najwięcej jest na biuście spętanej kobiety. Nie muszę chyba dodawać, że biust jest dość spory....

2. GOTYCKI MINIMALIZM czyli JAK OPISAĆ NOC?

Ta zagadka jest bardzo trudna, nie tylko do rozszyfrowania, lecz i do opisania. Czarno biała ilustracja przedstawia księżyc w pełni, wyłaniający się zza chmur. Tytuł antologii (taka podpowiedź)  zapisano dużymi literami, podtytuł czcionką gotycką na czerwonym tle. Obok podtytułu mała litografia przedstawiająca upiorną twarz. Okładka minimalistyczna, lecz idealnie obrazująca co jest w środku: kilkanaście opowieści rozrywających się głównie w nocy.

3.WYJĄTEK POTWIERDZAJĄCY REGUŁĘ czyli ZILUSTROWANE SZALEŃSTWO

Istniało kiedyś pewne wydawnictwo specjalizujące się w tanich horrorach opatrzonych okropnymi okładkami (kolejna podpowiedz). Udało im się widać cykl który sytuował się na drugim literackim biegunie. I okładki były relacyjne. Moja ulubiona przedstawia twarz, kobiety chyba, wyławiającą się z ciemności. Pod twarzą widać złożone dłonie, nad którymi unosi się płomień. Jest w tym obrazie coś i niesamowitego, i strasznego, a przed wszystkim coś wściekle psychotycznego....


4.OKROPNE OKROPIEŃSTWO czyli COŚ OKROPNEGO

Niewiele jest brzydszych i bardziej infantylnych okładek. Ta przedstawia dwa potwory. Zęby, macki i ślepia, jednak zamiast przerażania bohomaz ten pokraczny wywołuje rozbawianie. Lub zażenowanie. Gdzieś między monstrami widać sylwetkę człowieka, i to jest jedyny element grafiki, która nie wywołuje raka oczu. Wszystko tu jest źle, nawet byczy napis thriller, który ma się ni jak do treści....

5.NIEBEZPIECZNE NARZĘDZIA czyli FILMOWO I Z GŁOWĄ

Tu już nie ma potwornych potworów, ani monstrualnych monstrów. Są za to cztery ludzkie postaci, każda z nich dzierży w rękach inny przedmiot. A to piła mechaniczna, a to siekiera, a to szewski młotek. Wszytko pokryte krwią. Wiemy już? Proste, prawda?

6.SZMARAGDOWY UPIÓR czyli ULUBIONE ZWIERZĄTKO MIŁOŚNIKÓW KSIĄŻEK

Kolor który dominuje na tej okładce, to szmaragd. Zimny kolor pochodny, zieleń z delikatną domieszką niebieskiego. Sama grafika przedstawia przesympatyczne zwieżątko, kotka, wpatrującego się intensywnie w czytelnika....

7. MAŁE DZIEWCZYNKI SĄ STRASZNE czyli PRAWIE IDEALNIE

Okładka przez kilku recenzentów uznana została za kiczowatą, a powieść za nudną. Z obiema opiniami zgodzić się nie mogę. Sama ilustracja przedstawia dwa kluczowe dla fabuły elementy, małą dziewczynkę i medalik. Obie zostały uchwycone na tła ponurego, pustego, zapuszczonego pomieszczenia. I tylko z liternictwem grafik przesadził, tytuł wypisany jest fontem stylizowanym na napis krwią.

8.MAŁYM DZIEWCZYNKOM PRZYDARZAJĄ SIĘ STRASZNE RZECZY czyli I - DE – AL – NIE!!!!!

Wielka szkoda: świetna powieść, świetna okładka, tylko wydanie w Polsce bez wiedzy autora i bez zapłacenia mu złamanej złotówki. Przerażona dziewczynka, ściska w ręku lalkę, opiera się o drewniane drzwi. To chyba jakaś stajnia lub stodoła. W grafie jest bardzo dużo napięcia i grozy, patrzący się na nią czytelnik WIE, że dziecku zdarzy się zaraz coś bardzo, ale to bardzo złego....

9. DUCHY NA RÓŻOWO czyli COŚ MI TU NIE PASUJE....


Powieść, której okładkę opisuję, stworzył jeden z najważniejszych współczesnych pisarzy grozy, w Polsce chyba trochę niedoceniony. Ilustracja przedstawia fragment jakiejś posesji. Wyeksponowane są schody, u podnóża których widać rzeźbę konia. Nieco wyżej, na trzecim schodku widzimy coś, co wygląda jak sztylet,  a jeszcze wyżej jakieś tkaniny lub ubrania. Po bokach schodów rosną rośliny doniczkowe. W prawym górnym rogu zobaczyć możemy żyrandol. Jest ciemno, ponuro, dom – którego fragment możemy zobaczyć na okładce – jest wybitnie nawiedzony. I wszystko byłoby idealnie, tylko pytam się, dlaczego, na Bogów, dlaczego grafik zdecydował się na różową (sic!) czcionkę tytułu i nazwiska autora??? Różową??? Przecież to powieść autorstwa przyjaciela S. Kinga, nie romansidło....

10.KANON czyli BĘDZIE ŁATWO

Naprawdę. Kolorystyka ciemno – niebieska. Kobieca postać, dom w środku głuszy, księżyc w pełni, puszczyk jakiś siedzi na gałęzi. Nikt, kto sporzy na tę okładkę nie będzie miał trudności z odgadnięciem gatunku powieści: oto okłada powieści grozy!

11.DIABEŁ ROGATY czyli ZŁOTE LATA METALU

Płomienie, czołg M4 Sherman i demon ze sporym porożem. Wiemy? No pewnie że wiemy. To teraz proszę mi powiedzieć kto ściągnął z kogo okładkę. Pewien znany zespół metalowy z książki na okładkę singla, czy znany pisarz horrorów z okładki singla na książkę?

12.KAMIENNY UPIÓR czyli TO CO LUBIĘ

Okładka jednego z moich ulubionych zbiorów opowiadań (tak, to jest podpowiedź) przedstawia rzeźbę. Uwieczniono w niej wizerunek młodej dziewczyny. Dłonie skrzyżowanych rąk położone an fałdach sukni. W spojrzeniu postaci widać złość, podkreśloną przez szczerby w kamieniu. Rzeźba (prawdopodobnie z nagrobku) widocznie ma już swoje lata... Cóż może być bardziej gotyckiego?

13. DRZWI DO LONDYŃSKIEJ POSIADŁOŚCI czyli JESZCZE WIĘCEJ KLASYKI

Okładka tego zbioru opowiadań, wydanego przez kultowe już wydawnictwo, przedstawia uchylone drzwi. Centralnym elementem grafiki jest kołatka w kształcie głowy fantastycznego stworzenia. To chyba faun: mężczyzna z koźlimi rogami, zakręconymi ku dołowi. Trudne?

14.O CO TU CHODZI czyli TOTALNY NIEWYPAŁ

Okładka zbioru opowiadań grozy/fantastyki/werid fiction musi nawiązywać do gatunku? Nie musi, może wyglądać jak ilustracja powieści obyczajowej. A może musi mieć coś wspólnego z treścią? Ta skąd, może być totalne przypadkowym obrazkiem. Ten akurat  przedstawia dziewczynę wypuszczającą z rąk gołębia. Postać znajduje się nad urwiskiem. W tle morze i niebo, rozświetlone na pomarańczowo zachodzącym słońcem. Słodki kicz, jednym słowem.

15.MAKABRYCZNY KICZ czyli POCHWAŁA TANDETY

Bagno, a w nie wsadzony długi pal. Na ów kawałek drewna nabito obciętą głowę. Musiała ono należeć niegdyś do odrażającej staruchy. W tle iglaste drzewa.... makabryczne to wszystko i tandetne, ale... Nie mogłem się oprzeć. Nigdy nie mogę. I powiem Wam, że czasem wracam do tych książek, wiedząc, jak one są nędzne. Przypominam sobie czasy,  gdy miałem te naście lat, piwo było tańsze, muzyka lepsza, a horrory miały okładki, jak na horrory przystało.

To jednak była podróż sentymentalna. 


---------------------------------------------------------------------------------------
A oto i wyniki :)
1. Les Daniels "Czarny zamek"
2. Pokój Na wieży - Opowieści wampiryczne
3. Clive Barker "Księga krwi II"
4. H.P. Lovecraft "Przypadek charlesa Dextera Warda"
5.Magdalena Kałużyńska "Alvethor"
6. Stephen King "Cmęstarz zwierząt"
7. Ramsey Campbell "Zły Wpływ"
8. Mort Castle "Zagubione dusze"
9. Peter Straub "Julia"
10. Stefan Darda "Dom na wyrębach"
11 Masterton "Demony Normandii" 
12 Joseph Sherinda Le Fanu "W Ciemnym zwierciadle"
13 Artur Machen "Inne światy"
14 Joe Hill "Upiory XX wieku"
15 Guy Smith "Trzęsawisko 1"




2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Dobre pytanie....Cóż, uzgodnię z kierownictwem, dopiszemy albo zostanie 14.

      Usuń