Cześć Przemku.
Cześć
Sebastian!
Na dniach premierę będzie miała Twoja
najnowsza powieść„Radykalni. Terror”. Książka ta wywołuje duże emocje jeszcze
przed premierą pomimo, że mało kto ją już czytał. Jak myślisz co jest tego
powodem?
Powodów jest
wiele, bo dotyka bardzo drażliwego w dzisiejszych czasach tematu, czyli islamu
i jego wpływu na kulturę europejską. Z tym łączy się natomiast szereg innych
rzeczy jak: poprawność polityczna, migracja, oskarżenia o ksenofobię, rasizm,
islamofobię. Przecież przez lewicowych dziennikarzy czy niektórych ludzi, którzy
nie przeczytali nawet zdania z tej książki byłem nazywany rasistą, ksenofobem, ONR-owcem,
a nawet nazistą czy faszystą. To zaślepienie powoduje, że nie są w stanie
spojrzeć na problem islamu nieco bardziej krytycznie, a przynajmniej obiektywnie,
pomijając fakt, że zapewne nigdy nie mieli do czynienia z muzułmaninem (prócz
telewizji i właściciela pobliskiego kebaba), nie wspominając o przeczytaniu
Koranu czy Sunny). Przecież ta ideologia, szczególnie w swojej radykalnej
wersji, jest groźna i niebezpieczna, co pokazują dziesiątki ostatnich zamachów
czy twór w postaci Państwa Islamskiego. Koran i Sunna są pełne nawiązań do
nienawiści wobec niewiernych (czyli wszystkich, którzy nie wierzą w Allaha) i
nikt ani nic nie jest w stanie temu zaprzeczyć, bo te słowa są na papierze. Więcej,
jeśli już mówimy o
faszyzmie, to islam w swojej radykalnej wersji niewiele się
różni i choć to bardzo kontrowersyjna teza, to proszę zauważyć, że islam
również dzieli ludzi na tych lepszych i gorszych, ba, nawołuje do zabijania tych
drugich, ewentualnie płacenia podatku przez niewiernych. Do tego pozwala bić
kobiety, legalizuje niewolnictwo i dopuszcza pedofilię. Jak to się ma do
wielbionych przez nas zasad i wolności demokratycznych? To nie są moje wymysły,
bo to wszystko jest zapisane w Koranie i ludzie źli, którzy znajdą się w każdym
społeczeństwie, znajdują dzięki temu furtkę, aby religijnie uzasadniać złe
rzeczy, które chcą czynić. To jest problem, z którym islam wciąż nie jest w
stanie sobie poradzić.
Zarzuca się Tobie, że to książka żerująca
na strachu przed islamem, niechęci do imigrantów. O czym to powieść? Bo
przecież niesie ze sobą przesłanie.
Tak jak
mówiłem wcześniej, islam jest problemem, a większość imigrantów, którzy napływają
do Europy nieprzerwanym strumieniem, jest tego właśnie wyznania. Niestety, wielu
z nich nie chce się integrować, co gorsza, gardzi naszą kulturą, a nawet
próbuje narzucać nam swój światopogląd, jakże inny i nie pasujący do naszych
przekonań. Oczywiście to nie tylko ich wina, bo zachodnie rządy same sobie ten
problem stworzyły, przez lata usuwając islamskich przybyszy na margines
społeczeństwa, tworząc muzułmańskie getta i ograniczając dostęp do dobrze
płatnej pracy. Młodzi ludzie czują się odrzuceni i zagubieni, przez co szukają
ucieczki w radykalizmy. Kolejni imigranci zazwyczaj przybywają do „swoich”,
gdzie szybko dostrzegają różnicę pomiędzy tym co im wmawiano przed wyjazdem
(poczynając od kanclerz Merkel a kończąc na przemytnikach), a tym co zastali i rozczarowani
stają się łatwym łupem dla złych imamów, którzy sieją w swoich meczetach pełne
nienawiści treści. Temat jest niezwykle szeroki i mógłbym tu mówić bez końca,
ale wracając do drugiej części pytania, ta książka jest właśnie o tym, co może
nas zastać za te kilka czy kilkanaście lat, jeśli polityka migracyjna się nie
zmieni i kolejne miliony imigrantów będą przybywać do Europy bez praktycznie
żadnej kontroli. Bo nie mówimy tutaj o na przykład Syryjczykach, którzy z oczywistych względów pomocy potrzebują i
należy im jej udzielić, ale o milionach obywateli innych muzułmańskich krajów,
którzy po prostu chcą poprawić swój byt, tak zwanych imigrantach ekonomicznych.
To takie powiedzmy tło tej historii, która skupia się natomiast na dramacie
kilku młodych ludzi brutalnie zderzonych z islamskimi zwyczajami w ich
najgorszym i najmroczniejszym odcieniu. Główni bohaterowie, tolerancyjni i
patrzący na świat przez różowe okulary, nagle stają się ofiarami okrucieństwa
islamistów, przez co ich życie zmienia się o sto osiemdziesiąt stopni. Miłość
zamienia się w nienawiść, nienawiść w żądzę zemsty. I tu dochodzimy do
przesłania, o którym wspomniałeś. W „Radykalnych” chcę ukazać jak łatwo zasiać
w ludzkich sercach ziarno nienawiści, która zaczyna nakręcać się w społeczeństwie.
Te wszystkie żądania muzułmanów, narzucanie przez nich własnej, zupełnie innej
kultury, takie ordynarne panoszenie się i wykorzystywanie naszych
demokratycznych mechanizmów do własnych celów, w końcu te wszystkie zamachy
sprawiają, że Europejczycy zaczynają nienawidzić przybyszy, przybysze zaczynają
nienawidzić Europejczyków, bo czują się odrzuceni, przez to uciekają w
radykalizm, co mieszkańców Starego Kontynentu nastawia do muzułmanów jeszcze
bardziej wrogo. Wyznawcy islamu czują się zaszczuci i jeszcze bardziej się
radykalizują, dokonują więcej zamachów, przez coraz więcej mieszkańców Europy
jest poszkodowanych, ich rodziny i znajomi zaczynają nienawidzić, obywatele
żyją w permanentnym strachu. Nienawiść narasta, a jak uczy nas historia, prędzej
czy później wybucha i dochodzi do wojny. Do tego ten kryzys ekonomiczny.
Dzisiejsza sytuacja coraz bardziej przypomina mi tę z wczesnych lat
trzydziestych w Niemczech, z tą różnicą, że w zachodnioeuropejskich państwach,
jeszcze nie doszły do władzy ugrupowania skrajnie prawicowe. Ale czy wkrótce
nie dojdą? Tendencja pokazuje, że wkrótce może do tego dojść. Co wtedy? Co gdy
władza zacznie przymykać oko na drobne wybryki? W Trzeciej Rzeszy też zaczynano
od wybijania witryn sklepowych i malowania nienawistnych treści na budynkach.
Ale czy ktoś w latach trzydziestych pomyślał, że taki piękny i nowoczesny naród
jak Niemcy za kilka lat będzie palił ludzi milionami w piecach? A przykład
Wołynia? Przecież tam w sposób iście bestialski mordowali się często sąsiedzi,
a nawet rodziny, tylko dlatego, że ktoś był Polakiem a ktoś Ukraińcem.
Nienawiść to najgorsza rzecz i w tej książce, a w zasadzie w całym cyklu, chcę
ukazać co może się wydarzyć, jeśli politycy nie znajdą rozwiązania, aby ugasić
społeczne nastroje, które są coraz bardziej radykalne z obu stron.
Mam wrażenie, że zrównanie islamu do
faszyzmu, wzbudzi kolejną burzę. Zdajesz sobie sprawę że to bardzo
kontrowersyjna teza. Zgodzę się, że każda skrajność: polityczna czy religijna w
końcu prowadzi do radykalizacji negatywnych postaw. Wróżysz więc koniec Europy
jaką znamy?
Po prostu
nie boję się nazywać rzeczy po imieniu i jestem w stanie stanąć oko w oko z
każdym, kto twierdzi, że nie mam racji. Bo radykalny islam w połączeniu z
systemem politycznym daje państwo totalitarne, czego najlepszym przykładem jest
taki twór jak Państwo Islamskie. Ale nie trzeba szukać aż tak drastycznego
przykładu, wystarczy spojrzeć krytycznym okiem na Arabię Saudyjską. Przecież
tak naprawdę Saudowie od lat robią co chcą hołdując swojej wahhabickiej, czyli
radykalnej wersji islamu. Tam kobiety nie mogą wyjść z domu bez męża lub ojca,
nie mają żadnych praw, nie ma publicznych koncertów czy imprez, można zostać
aresztowanym pod byle pretekstem, praktycznie nie ma sądów, a egzekucje wciąż
odbywa się poprzez obcięcie głowy mieczem albo w bardziej drastycznej formie naprzemianlegle
dłoni i stopy, a dopiero na końcu głowy. Pomijam fakt, że za obrazę islamu, a to
bardzo szerokie pojęcie, karą jest śmierć, a wyznawanie innych religii jest
zakazane, również pod groźbą dekapitacji. Wystarczy wyjść z krzyżykiem na szyi
na ulicę, aby skończyć w rękach kata. I tacy ludzie chcą nam prawić morały o
tolerancji? A gdzie prawa człowieka, o które tak gwałtownie atakuje się inne
kraje? Wszyscy ich jednak tolerują, bo Saudowie z racji potężnych zasobów ropysą
obrzydliwie bogaci i trzymają w garści rynek tego cennego surowca, dlatego
Amerykanie czy Europa stosująwobec nich podwójne
standardy.
Co do Europy
i jej przyszłości. Miejmy nadzieję, że nigdy nie dojdzie do tego, co opisuję w
„Radykalnych”, bo to rzeczywiście byłby koniec Starego Kontynentu. Trudno mi jednak
jednoznacznie ocenić jak będzie ona wyglądać za kilka czy kilkanaście lat, ale
w ostatnim czasie obserwuję niepokojącą tendencję do radykalizowania się
społeczeństw, a to dobrze nie wróży. Historia powinna uczyć nas, że to zły
omen. Niestety, ludzkość rzadko kiedy pamięta popełniane wcześniej błędy i
wnioski wyciąga dopiero, gdy zginie już wystarczająco wielu ludzi. Rosnąca
nienawiść, niestety, zawsze prowadzi do wojny, a te religijne są najbardziej
okrutne. Bo gdy ktoś idzie zabijać w imię Boga, zrzuca z siebie brzemię
odpowiedzialności i swoje czyny tłumaczy jego wolą. Wtedy ludzie potrafią
zatracić się w mordowaniu bez opamiętania, bo wiedzą, że nie czeka ich żadna
kara nie tylko za życia, ale także po śmierci. Ba, po drugiej stronie w swoim
mniemaniu mogą zostać nawet nagrodzeni… Polecam jeden z wersetów Koranu 8:17,
który choć stosunkowo mało agresywny w porównaniu do innych, niesie ze sobą
naprawdę przerażające przesłanie.
Wiem, że przez jakiś czas żyłeś pośród
radykalnych muzułmanów. Możesz o tym opowiedzieć?
W swoim
życiu miałem okazję mieszkać w wielu krajach. Pracowałem w Irlandii, Anglii,
Francji, studiowałem i pracowałem w Hiszpanii i USA. Zazwyczaj wykonywałem
proste prace, w których miałem okazję poznać wielu muzułmanów. Zwykle byli to
normalni, fajni, przyjacielscy ludzie. Spotkałem się jednak również z takimi,
którzy wiarę traktowali w sposób absolutny, można powiedzieć, że byli
radykałami. Z tymi ostatnimi miałem nawet okazję mieszkać pod jednym dachem i
dzięki temu poznałem ich podejście do życia, sposób myślenia, odprawiania
modłów, musiałem mierzyć się z różnicami kulturowymi na wszelkie możliwe
sposoby. I choć większość dało się jakoś pogodzić, to pewnych kwestii nie byłem
w stanie zaakceptować.
Czy wtedy zauważyłeś zagrożenie,
które niesie radykalizm religijny?
Dokładnie
tak. Skoro ze sobą mieszkaliśmy, musieliśmy jakoś współegzystować, ale czasami
nie było to łatwe, szczególnie w czasie na przykład naszych świąt Bożego
Narodzenia czy Wielkanocy, którymi oni gardzili wręcz wściekle się do nich
odnosili. Nie jestem raczej człowiekiem religijnym i traktuję je raczej jako
tradycję wywodzącą się z kultury w której zostałem wychowany, ale delikatnie
mówiąc, drażniła mnie ta pogardliwa postawa moich współlokatorów. Do tego nie
lubili jak na przykład zrobiłem sobie drinka i wściekali się, że butelka rumu leży
w zamrażarce. Nie wspominam nawet o konsumowaniu wieprzowiny, której nie
tolerowali w ogóle przez co ja de facto musiałem zrezygnować z jedzenia szynki
(które Hiszpanie swoją drogą robią genialne), bo w lodówce był absolutny zakaz
jej przetrzymywania. Wielokrotnie rozmawiałem też z nimi o polityce, religii
czy różnicach kulturowych, ale podobne dysputy zazwyczaj kończyły się jałowo,
bywało że w kłótni, a nawet groźbą śmierci. Pamiętam też pewną Marokankę, która
stała się kimś na wzór mojej przyjaciółki i wielokrotnie wypłakiwała mi się w
kołnierz, opowiadając o swoich problemach. Zawsze powtarzała, że jest
muzułmanką jedynie urodzenia, że przyjechała, aby żyć w świeckim państwie, normalnie
jak każda zachodnioeuropejska kobieta, tymczasem musiała wiecznie mierzyć się z
niechęcią ze strony swoich współwyznawców, ich pogardliwymi spojrzeniami,
przeróżnymi ograniczeniami i ostracyzmem. W fabule „Radykalnych” znajdą się
pewne wątki z mojego prawdziwego życia, które, mam nadzieję, jedynie
uwiarygodnią całą historię.
To prawda, że musiałeś uciekać z
miejsca zamieszkania z obawy o życie?
Uciekać to
chyba za dużo powiedziane, po prostu się wyprowadziłem, ale czterokrotnie
grożono mi śmiercią, w tym dwukrotnie z nożem w dłoni. W Paryżu po prostu
zapuściłem się w nie te rejony gdzie trzeba, a w Hiszpanii groźby te były
sprowokowane tym, że podczas dyskusji śmiałem podważać koraniczne dogmaty,
zazwyczaj po wcześniejszych spięciach, na przykład dotyczących wieprzowiny czy
alkoholu. Dla radykałów, a nawet mocno religijnych muzułmanów, Koran to
największa świętość, to Księga spisana przez Allaha rękami Mahometa, a więc
wszystko jest w niej niepowtarzalną, świętą i jedyną prawdą. Ewentualne dyskusje
podważające jej treść traktują jak obelgę i atak na islam.
A kiedy powstał pomysł, aby napisać „Radykalnych”?
Tak naprawdę
krążył mi po głowie już od lat, ale dopiero ostatnie wydarzenia, mam na myśli
to kompletnie nieprzemyślane i po prostu nieodpowiedzialne zaproszenie do
Europy wszystkich przez kanclerz Angelę Merkel, co natychmiast wywołało trwający
tak naprawdę do dziś kryzys migracyjny, spowodowały, że postanowiłem przelać
wszystkie swoje przemyślenia na papier i ubrać je w ramy powieści sensacyjnej.
Mam nadzieję, że dzięki temu uda mi się zachęcić do jej przeczytania ludzi lubiących
literaturę pełną akcji, ale także tych, którzy cenią sobie umiejętnie wplatane
w fabułę zagadnienia i dylematy społeczno-polityczne. Bo wbrew pozorom książka
ta jest niezwykle poważna i niesie ze sobą głębokie przesłanie.
Dokładnie.
Mam jednak wrażenie, że to przesłanie zginie w natłoku wzajemnych oskarżeń i
krzyków - kto ma rację. Zresztą można było to już zauważyć w dotychczasowych
dyskusjach. Nie obawiasz się, że powieść straci to co najważniejsze, że każdy
będzie się przekrzykiwał, a przekaz książki zniknie ze świadomości czytelnika?
Cóż, książka podejmuje temat tabu i nic na to nie
poradzę. To jak zostanie odebrana zależy od Czytelników. Mam jednak nadzieję,
że wzbudzi szerszą dyskusję w tym temacie.
Wcześniejsze Twoje powieści: „Kod
Himmlera” i „Droga do piekła”, zostały bardzo dobrze przyjęte przez
czytelników. Nie obawiałeś się reakcji na „Radykalnych”? W końcu poruszają
sprawy, które dzieją się niemal codziennie i słyszymy o nich z mediów?
Cieszę się,
że zostały dobrze przyjęte i bardzo dziękuję wszystkim Czytelnikom, którzy
zdecydowali się po nie sięgnąć. Odnośnie „Radykalnych” nie miałem ani nie mam
podobnych obaw, bo nigdy nie podjąłbym się napisania powieści o podobnej
tematyce, gdybym wystarczająco dobrze nie poznał tematu, najlepiej na własnej
skórze. Do tego jestem po lekturze Koranu i wielu hadisów, po prostu wiem, że
nikt nie będzie w stanie zarzucić mi, że nie podszedłem do treści poważnie. Liczę
się natomiast z pewnym ostracyzmem, a nawet szeregiem oskarżeń, które przyjdą z
niektórych środowisk zaślepionych polityczną poprawnością, a które z wielką
łatwością miotają zarzutami o rasizm czy faszyzm, choć chyba nie do końca
rozumieją te pojęcia albo z pełną premedytacją wypaczają ich znaczenie. Mam
jednak nadzieję, że ci ludzie także zdecydują się przeczytać książkę i może
wtedy zmienią zdanie, a przynajmniej pewne kwestie przemyślą raz jeszcze.
„Radykalni.Terror” rozpisani są bodaj
na cztery tomy. Wszystko zaczyna się w 2023 roku, aby przeobrazić się w
prawdziwą apokalipsę. Można sztywno zaklasyfikować ten cykl, do konkretnego
gatunku literackiego?
Tomów na
pewno będzie kilka, ale czy da się je sztywno zaklasyfikować? To będzie raczej
trudne. Pierwszy tom najbardziej pasuje do gatunku literatury sensacyjnej, choć
wplatam też wątki z klimatów post-apo, swoiste przebitki z ostatnich tomów, gdy
nad Europą będą już wisieć grzyby po atomowych detonacjach. Właśnie do tego
dąży cała historia. Do wybuchu wzbierającej nienawiści, do wojny na niewyobrażalną
skalę, najokrutniejszej ze wszystkich, która zakończy się ostateczną zagładą. Poziom
grozy będzie narastać z każdym tomem i jeśli miałbym to jakoś sztywno sklasyfikować,
to pierwszy będzie najbardziej sensacyjny, drugi i trzeci sensacyjno-wojenny, a
czwarty (z może i następne) będą w klimacie post-apo. I chyba najłatwiej byłoby
to spiąć terminem political-fiction.
Więc
komu spodoba się książka?
To pytanie chyba nie do mnie. Zachęcam natomiast do
przeczytania wszystkich bez wyjątku. Myślę, że temat jest na tyle fascynujący, a
historia na tyle ciekawa, że każdy znajdzie coś dla siebie.
Dalsze
Twoje plany związane z pisaniem?
Głowę mam pełną pomysłów i dwie odrębne historie już
czekają, aby zostać przelane na papier. Najpierw jednak drugi tom
„Radykalnych”, który mam nadzieję, ukaże się na początku przyszłego roku, jak
się uda może nawet przed świętami. Dalej w przyszłość nie patrzę, bo w tej
branży w ciągu roku może zdarzyć się wszystko.
Dzięki
bardzo.
Również dziękuję i pozdrawiam wszystkich Czytelników i
Czytelniczki.
Świetny wywiad,zdecydowanie na czasie.Czuje ze zapowiada się naprawdę ciekawa książka.
OdpowiedzUsuńKsiążka jest swietna. Przeczytałem i inaczej spojrzałem na Islam (który znam z wakacji i przelotnych znajomości), i trudno się nie zgodzić że trzeba coś zrobić. Oby politycy również to zauważyli.
OdpowiedzUsuńKiedy 3-ci tom ?
OdpowiedzUsuń2 tomy radykalnych ok...Kiedy C.d.?
OdpowiedzUsuńPrzeczytałem już obie dotychczasowe części i robią one mooooocne wrażenie. Czytając zastanawiałem się czy byłaby jeszcze możliwość wydanie ich na Zachodzie i obawiam się że żadne wydawnictwo by się na to nie odważyło z powodu poprawności politycznej i strachu przed reakcją islamskich radykałów. Z przykrością muszę stwierdzić że każda religia staje się niebezpieczna gdy przekracza próg domu.
OdpowiedzUsuń